المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الترجمه الفارسية لقصة جاهل بالفن الحديث



الدكتور محسن الصفار
20/02/2009, 12:32 PM
جاهل بالفن الحديث
بقلم الدكتور محسن الصفار

هنر مدرن نشناس
نوشته دكتر محسن صفار
الفن الحديث صرعة العصر التي أصبحت تشمل كل شيء وتقلب موازين الفن والشعر والأدب رأساً على عقب وهناك من الناس من تقبلها وإعتبرها تطوراً طبيعياً وهناك من هو مثل صاحبنا سعيد يرفض هذا الأمر ويحاربه بكل شدة .
في يوم كان سعيد جالساً يشرب الشاي عندما مرّ إبنه من أمامه وألقى التحية في طريقه للخروج إستوقفه سعيد قائلاً:
- وقف عندك يا ولد إنت لا بس قميصك بالمقلوب ليه؟
- لا ده مش بالمقلوب يا بابا دي الموضة كده يعملوا الهدوم وكأنها بالمقلوب.
- الله يخرب بيت الموضة دي كل يوم مصيبة جديدة بكرة الناس تلبس البنطلونات بدل القمصان.
هنر مدرن يك بديده عجيبي است كه كل شاخه هاي هنر را در بر كرفته است وهمه قواعد وضوابط اين هنر را بر هم زده است بعضي از افراد اين موضوع تقبل كرده اند وبه عنوان يك نوع از بيشرفت طبيعي به شمار اورده اند وبعضي ها ماندد دوستمان سعيد اقا همجان ان را به شدت رد وبا ان مقابله ميكنند .
يك روزي در حاليكه سعيد در خانه خود بود ناكهان بسرش از جلويش رد شد وسلام كرد سعيد جلوي اورا كرفت وبوي كفت :
- اهاي بسر جرا بيراهن ات را بر عكس بوشيده اي ؟
- نه بابا جان اين بر عكس نيست اين مد جديدي است كه لباس ها را طوري ميدوزند !!
- خدا اين مد را لعنت كند هر رزوي يك بلاي جديدي بر سر ما مي اورند ميترسم فردا شلوارت را بجاي بيرهن سرت كني !!




- واو يا بابا فكرة جنان إنت ممكن تبقى مصمم أزياء هايل.
- إخرس يا ولد وامشي روح إلبس حاجة عدلة زي البني آدمين.
عاد إبنه إلى غرفته وعلامات الامتعاض بادية على وجهه، فتح سعيد الجريدة ليقرأها فوجد في صفحة الثقافة عنوان قصيدة للشاعر الكبير فلان تنشر لأول مرة قرأها فكانت كلماتها:
الضباب
امواج هائلة
دجاج بلا بيض
دخان سيارات
قلبي هائم
إحساسات طائرة
أموت
لا بل أعيش....
- جان !! بابا ايده محشري است شما ميتوانيد كه طراح لباس موفقي باشيد
- خفه شو بي تربيت وبرو يك لباس تن كن كه شبيه ادمي زاده ها باشي
بسر سعيد بابغض به اطاق خودش بركشت وسعيد روزنامه را باز كرد كه بخواند به صفحه ادبيات كه رسيد شعر جديدي بيدا كرد كه عنوان ان شاعر بزرك (فلاني ) اخرين شعر خودرا منتشر كرده است , سعيد تشويق شد شعر را بخواند :
مه
موجهاي بلند
مرغ بدون تخم !!
دود ماشين
قلبم در حيرت
ميميرم
نه زنده ميمانم ...

قرأ سعيد القصيدة عشر مرات على أمل أن يفهم منها شيئاً ولكنه لم يستطع أن يعرف حتى أين بداية وأين نهاية هذه القصيدة رمى الجريدة بعيداً ولعن الساعة التي أصبح فيها مثل هذا الهراء شعراً.
رنّ جرس الهاتف فكان صديقه على الخط يدعوه لحفل إفتتاح معرض للوحات الفن التشكيلي وافق سعيد على الدعوة وذهب مع صديقه إلى صالة العرض الخاصة بالمعرض وقف الإثنان أمام لوحة من الفن الحديث يقف أمامها العشرات معجبين ويصدرون آهات الآعجاب والتأثر!! نظر إلى الصورة ملياً فوجدها عبارة عن مربع أصفر في قلب دائرة حمراء محاطين باللون الأزرق!!! نظر ونظر ثم نظر ونظر حكّ رأسه ولكنه لم يستطع أن يفهم أي مغزى لهذه اللوحة وهنا قال بصوت خافت:
- على النعمة أنا ولا فاهم أي حاجة من الصورة دي.
ردّ عليه صوت من خلفه:
سعيد ده دفعه اين شعر را خواند بلكه بفهمد اول واخرش كجاست وبالاخره هيجي ازش نفهميد وروزنامه را دور انداخت وبه روزكاري كه جنين ياوه ها را شعر محسوب كرد بد وبيراه كفت .
در اين هنكام زنك تلفن بصدا امد ودوستش اورا به بازديد از يك موزه هنري دعوت كرد ,دعوت را بذيرفت وبه همراه دوستش به سالن كه نمايشكاه در ان بربا بود عزيمت كرده اند .
در نمايشكاه هر دو در برابر يك نقاشي كه ده نفر ان را تماشا وصداهاي بلندي دال بر علاقه وتحسين از خود بروز ميداند توقف كرده اند , سعيد به نقاشي را از هر طرف نكاه كرد وجيزي به جز يك مربع زرد تو دل يك دايره قرمز در يك زمينه ابي هيج جيزي با معني را نديد !!! بالاخره بس از اينكه از فهميدن معني اين نقاشي مئيوس شد با صداي كه شنيده مي شد كفت :
- خدا وكيلي من كه هيجي از اين نقاشي نفهميده ام !!
يك صداي از بشت به او كفت :

- دي صورة ترمز للحياة يا افندم .
- حياة إيه وموت إيه يا عم إنت كمان؟ فين الحياة في الألوان دي؟
- شوف المربع الأصفر يرمز إلى الشمس أي الدفئ واللون الأحمر هو الدم يعني الموت اللي عاوز يخنق الحياة ولكن اللون الأزرق اللي هو لون السماء والبحر ضم الإثنين في قلبه وبالتالي الحياة هي اللي تنتصر.
إلتفت سعيد خلفه وخاطب الرجل:
- وإنت شعرفك إن ده هو معناها؟
- علشان أنا اللي راسمها وعلى فكرة اللوحة دي إتباعت بعشرين ألف جنيه.
- عشرين ألف جنيه؟ ليه؟ هي الناس تجننت؟ على الطلاق ثلاثة الواد إبني كان يرسم أحلى من كده وهو عنده بس سنتين!!!
- اين نقاشي از عشق زندكي حكايت مي كند
- اي بابا كدام زندكي و كدام مرك ؟ كجاي اين رنكهاي تو هم رفته از زندكي حكايت مي كند ؟
- بيبينيد مربع زرد نشانه افتاب است يا همان كرمي زندكي ورنك قرمز نشانه خون يعني مرك كه ميخواهد افتاب را خفه كند وليكن رنك ابي كه نشانه رنك اسمان ودريا است هر دو را در دل خود كرفته ودر نتيجه زندكي بيروز مي شود بر مرك !!!!
سعيد به طرف صدا بركشت وبه كوينده كفت :
-شما از كجا ميدانيد كه معني اين نقاشي همين است ؟
- براي اينكه من ان را نقاشي كرده ام ودر ضمن اين تابلو به قيمت بيست هزار بوند فروخته شده است !!
- جي ؟ بيست هزار ؟ مردم ديوانه شده اند ؟ خدا وكيلي بسرم در دو سالكي خيلي بهتر از اين نقاشي ميكرد !!
- وطي صوتك لو سمحت ده رسم بأسلوب الكوبيسم!!
- كوبيسم؟؟ ده رسم بأسلوب الكوسة !! والضحك على العالم الهبلة وقال إيه عشرين ألف جنيه!
على أثر صوت سعيد جاء رجال الأمن في القاعة واحاطوا فقال لهم الرسام:
- إرموه برّه ده جاهل بالفن الحديث.
اصطحب رجال الامن سعيد الى الخارج وسط نظرات الازدراء والاحتقار من الموجودين ولكن لم يسكت وقال :
- والله حتى لو وديتوني السجن برضه ده مش فن !!
وكل فن وأنتم بخير.

- لطفا صدايتان را بائين بياوريد اين نقاشي به سبك كوبيسم است
- كوبيسم ؟ اين نقاشي به سبك كشكي !!وبه ريش ادمهاي ساده خنديدن است كه حاضرند 20 هزار بوند بابت اين نقاشي بي سر وته بدهند !!
با بالا رفتن صداي سعيد ماموران حفاظت تالار به طرفش دويده اند ودورش جمع شده اند ونقاش به انها دستور داد :
- بياندازنيش بيرون اين عقب افتاده هنر مدرن نشناس است !!
سعيد در حاليكه ماموران اورا در ميان استهجان بازديد كنندكان به بيرون سالن همراهي ميكرده اند كفت :
- به خدا اكر به زندان هم بروم باز اين هنر نيست

وهر هنري است وشما را به سلامت !!